Het aantal beschikbare werkplaatsconcepten en ad-on-formules loopt inmiddels tegen de vijftig. Hoewel de belangrijkste formules al een landelijke dekking hebben, zijn er voor universele autobedrijven en (ex-)dealers nog volop keuzes mogelijk.
Waren de werkplaatsconcepten er van oudsher voornamelijk voor het universele autobedrijf, het afgelopen jaar zijn behalve ex-dealers, ook dealerholdings op zoek gegaan naar de beschikbaarheid van full service-werkplaatsconcepten. In eerste instantie waren er bij dealerholdings plannen om zelf een concept te ontwikkelen; nu kiest men in toenemende mate voor een kant-en-klare oplossing. Dat houdt in dat universele autobedrijven met een concept uit de top vijf plotseling op het investeringslijstje van dealerholdings terecht zijn gekomen. Het gebrek aan opvolging binnen het universele autobedrijf stimuleert deze ontwikkeling (zie ook pagina 8-9).
Bordje vol
Het universele autobedrijf wordt steeds meer geconfronteerd met marktontwikkelingen die door de individuele ondernemer bijna niet meer gemanaged kunnen worden. Het autobedrijf moet zichtbaar en vindbaar zijn voor de online actieve en mondige consument die een adres voor onderhoud en reparatie van zijn auto zoekt. Onderscheidende marketingactiviteiten zijn daarvoor belangrijk. Apps helpen bij het binden van de consument aan een werkplaatsconcept, dan wel ad-on-marketingformule.
Daarnaast zorgt de EV-transitie voor extra keuzestress. Ook pass-thru en de aanstaande over the air-concepten vergen de aandacht van de ondernemer. Aanvullend zijn er nog de druk op de arbeidsmarkt, het voldoen aan allerlei duurzaamheidscriteria en de Sermi-certificering per 1 augustus 2023. Het ligt allemaal op het inmiddels overvolle bordje van de universele ondernemer.